polyolen

Polyolen zijn suikervervangers die worden toegevoegd aan voedingsmiddelen om deze zoeter te maken, zonder toevoeging van suiker.

Intensieve en niet-intensieve zoetstoffen

Er zijn twee soorten zoetstoffen: intensieve zoetstoffen en niet-intensieve zoetstoffen. Van intensieve zoetstoffen hoeft maar een heel kleine hoeveelheid gebruikt te worden om dezelfde zoetkracht als suiker te creëren, omdat intensieve zoetstoffen vele malen zoeter zijn dan suiker. Polyolen zijn niet-intensieve zoetstoffen. Deze zoetstoffen zijn half zo zoet tot even zoet als suiker en leveren dan ook veel minder calorieën voor het lichaam. Het natuurlijke polyol erythritol levert zelfs helemaal geen calorieën. Misschien ken je erythritol wel van de Sukrin producten, deze bestaan namelijk uit dit polyol.

Verschillende polyolen komen ook voor in de natuur, zoals in paddenstoelen, fruit en bomen. Andere polyolen worden gewonnen uit houtvezels. Erythritol is 100% natuurlijk en wordt gewonnen uit fruit en champignons.

Voordelen van polyolen

Polyolen hebben geen bijsmaak, zoals veel andere zoetstoffen. Daarnaast zijn ze ook geschikt voor mensen die lijden aan diabetes, omdat deze suikervervangers minder effect hebben op het suikergehalte in het bloed. Bovendien dragen polyolen bij aan een sterk gebit, in tegenstelling tot producten die gezoet zijn met suiker. Door deze voordelen zijn polyolen erg populair in Scandinavië. Hier worden ze dan ook al veel langer gebruikt dan in Nederland.

Polyolen aftrekken van de totale hoeveelheid aan koolhydraten?

Misschien wel het belangrijkste voordeel is dat polyolen minder energie leveren dan andere koolhydraten. Dit komt doordat polyolen nauwelijks worden opgenomen in de dunne darm. Je hoeft ze dan ook niet mee te tellen bij de 45 gram koolhydraten die je maximaal per dag mag eten tijdens het volgen van het Protislank dieet. Als een reep 12 gram koolhydraten bevat, waarvan 9 gram polyolen, hoef je maar 3 gram koolhydraten te tellen voor deze snack, in plaats van 12 gram.

Door al deze voordelen worden polyolen vaak gebruikt bij het koolhydraatarm dieet. In dit blog vind je nog meer informatie over het eten van minder koolhydraten.

Nadeel van polyolen

Een nadeel van polyolen is dat overmatig gebruik een laxerend effect kan hebben. Polyolen zitten met name in onze zoete snacks. Wanneer je hier normale hoeveelheden van eet, zul je er niet te veel van binnenkrijgen.

Wanneer je nog vragen hebt over polyolen, kun je contact opnemen met onze klantenservice