Wat is jouw doel?

Bepaal eerst je BMI (Body Mass Index)

De BMI geeft de verhouding weer tussen je gewicht en je lengte. Op deze manier kun je uitrekenen of je een gezond gewicht hebt. Een gezond gewicht is belangrijk, omdat mensen met overgewicht en obesitas meer kans hebben op ernstige ziekten. Dit zijn bijvoorbeeld diabetes type 2, hoge bloeddruk, galstenen, hart- en vaatziekten, rug- en gewrichtsklachten etc.

Lager dan 18,5 Ondergewicht: probeer aan te komen  
Tussen 18,5 - 25 Gezond gewicht: probeer op gewicht te blijven  
Tussen 25 - 30 Overgewicht: gevaarzone komt in beeld; probeer een gezonde levensstijl te bereiken  
Tussen 30 - 40 Obesitas: verhoogd risico; probeer een gezonde levensstijl te bereiken  
Vanaf 40 Morbide obesitas: probeer z.s.m. een gebalanceerde en gezonde levensstijl te bereiken  

BMI formule: gewicht in kilogram / lengte x lengte in meters

Voorbeeld: Je weegt 80 kilogram en bent 1,60m lang.
Dan bereken je je BMI als volgt: gewicht in kilogram delen door (lengte x lengte)

Dus in dit geval 80 kilogram / (1,60 lengte x 1,60 lengte = 2,56) = 80 / 2,56 geeft een BMI van 31,25.

Met deze BMI behoor je tot de mensen die lijden aan obesitas.

Let op! Deze formule / BMI calculator houdt geen rekening met jouw specifieke situatie. De een heeft een ander skelet of meer spiermassa of houdt meer vocht vast dan de ander. Dit wordt niet meegenomen in de formule.